- Menu BIP
- Informacje
- Procedura załatwiania spraw
- Załatwianie spraw z zakresu USC
Załatwianie spraw z zakresu USC
Informacja o sposobach przyjmowania i załatwiania spraw w Urzędzie Stanu Cywilnego
Sprawa
Miejsce załatwienia sprawy
Godziny przyjmowania petentów
Potrzebne dokumenty
Szacunkowy czas załatwienia sprawy
Opłata (zł)
Rejestracja urodzenia dziecka
USC pokój 14
poniedziałek 8.00 – 16.00
wtorek-piątek 7.00 – 15.00
- zgłoszenie urodzenia noworodka
- skrócony odpis aktu małżeństwa rodziców dziecka lub odpis aktu urodzenia matki (panna)
- dowody osobiste rodziców
niezwłocznie ok.30 min
5.- zł. podanie
o wydanie
3 egz. odpisu aktu
Przyjęcie oświadczenia o uznaniu dziecka lub nadaniu dziecku nazwiska męża matki
USC pokój 14
poniedziałek 8.00 – 16.00
wtorek-piątek 7.00 – 15.00
- osobiste zgłoszenie się rodziców
- dowody osobiste
- odpis aktu małżeństwa matki dziecka
niezwłocznie
ok. 10 min.
5,-zł . podanie
Sporządzenie akt zgonu
USC pokój 14
poniedziałek 8.00 – 16.00
wtorek-piątek 7.00 – 15.00
- karta zgonu wystawiona przez lekarza
- dowód osobisty osoby zmarłej
- paszport osoby zmarłej
- książeczka wojskowa
- dowód osobisty współmałżonka osoby zmarłej
- ( w przypadku uzasadnionego podejrzenia, że przyczyną zgonu było przestępstwo i lekarz powiadomił prokuratora - wymagane jest zezwolenie prokuratora na pochowanie zwłok )
niezwłocznie
formalności trwają około 30 min
5,- zł. podanie
o wydanie
3 egz. odpisu
aktu
Wydanie odpisu skróconego aktu urodz. małż. zgonu
USC pokój 14
poniedziałek 8.00 – 16.00
wtorek-piątek 7.00 – 15.00
- podanie
- dowód osobisty
( dokument mogą pobrać osoby,których akt dotyczy, krewni w linii prostej oraz osoby które wykażą interes prawny)
niezwłocznie
formalności
trwają około
10 min.
5,- zł podanie
15,- zł. odpis
Wydanie odpisu zupełnego aktu urodz. małż. zgonu
USC pokój 14
poniedziałek 8.00 – 16.00
wtorek-piątek 7.00 – 15.00
- podanie
- dowód osobisty ( dokument mogą pobrać osoby,których akt dotyczy, krewni w linii prostej oraz osoby które wykażą interes prawny)
niezwłocznie
formalności
trwają około
15 min.
5,- zł. podanie
25,- zł. odpis
Wydawanie zaświadczenia zdolności prawnej do zawarcia małżeństwa za granicą
USC pokój 14
poniedziałek 8.00 – 16.00
wtorek-piątek 7.00 – 15.00
- podanie
- odpis skrócony aktu urodzenia /kawaler, panna/ ewentualnie odpis aktu ostatniego małżeństwa z adnotacją o jego rozwiązaniu lub zgonie współmałżonka/
niezwłocznie
formalności trwają około
20 min.
5,- zł. podanie
30,- zł. zaświadczenie
0,50 zł. załącznik
Zawarcie małżeństwa w Urzędzie Stanu Cywilnego
USC pokój 14
poniedziałek 8.00 – 16.00
wtorek-piątek 7.00 – 15.00
- zapewnienie /podanie/
- odpisy skrócone aktu urodzenia narzeczonych (panna,kawaler)
- dowody osobiste
- odpis skrócony aktu poprzednio zawartego małżeństwa z adnotacją o jego rozwiązaniu (rozwiedziona, rozwiedziony)
- odpis skrócony aktu zgonu ostatniego
małżonka ( wdowa,wdowiec)
miesięczny
czas wyczekiwania
na zawarcie
ślubu
5,- zł.
zapewnienie
75,- zł.
sporządzenie
aktu małż. 5,- zł. podanie
o wydanie
3 egz.
odpisu aktu
0,50 zł. każdy
załącznik
Zawarcie małżeństwa wyznaniowego
USC pokój 14
poniedziałek 8.00 – 16.00
wtorek-piątek 7.00 – 15.00
- dokumenty jak wyżej oraz jeden egzemplarz zaświadczenia o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa z parafii
najwcześniej
3 m-ce przed
zawarciem
małżeństwa
5,- zł.
zapewnienie
75,- zł.
sporządzenie
aktu małż. 5,- zł. podanie
o wydanie
3 egz.
odpisu aktu
0,50 zł. każdy
załącznik
Wydanie zaświadczenia o dokonanym w księdze stanu cywilnego wpisie lub jego braku,
o zaginięciu lub zniszczeniu księgi
USC pokój 14
poniedziałek 8.00 – 16.00
wtorek-piątek 7.00 – 15.00
- podanie
- dowód osobisty
niezwłocznie
formalności trwają około
10 min.
5,- zł podanie
18,- zł. zaświadczenie
Odtworzenie treści aktu krajowego w razie zaginięcia lub zniszczenia księgi
USC pokój 14
poniedziałek 8.00 – 16.00
wtorek-piątek 7.00 – 15.00
- podanie
- dowód osobisty
- świadectwo chrztu
- protokół /ły przesłuchania świadków
- ewentualnie inny dokument np. świadectwo szkolne
do 30 dni
około 30 min.
5,- zł.podanie
30,- zł.
decyzja
Wpisanie treści odpisu aktu krajowego w razie zaginięcia lub zniszczenia księgi
USC pokój 14
poniedziałek 8.00 – 16.00
wtorek-piątek 7.00 – 15.00
- podanie
- dowód osobisty
-odpis aktu stanu cywilnego/jeżeli istnieje/
do 30 dni
około 30 min
5,- zł. podanie
30,- zł.
decyzja
Sporządzenie protokołu przyjęcia oświadczenia osoby rozwiedzionej o powrocie do nazwiska, jakie nosiła przed zawarciem
Małżeństwa
USC pokój 14
poniedziałek 8.00 – 16.00
wtorek-piątek 7.00 – 15.00
- osobiste zgłoszenie się osoby zainteresowanej
- podanie
- dowód osobisty
niezwłocznie
formalności trwają około
15 min.
5,- podanie
10,- zł.
Wpisanie do księgi stanu cywilnego treści aktu urodzenia, małżeństwa lub zgonu sporządzonego za
Granicą
USC pokój 14
poniedziałek 8.00 – 16.00
wtorek-piątek 7.00 – 15.00
- podanie
- dowód osobisty
- oryginał zagranicznego aktu lub jego kserokopia potwierdzona przez USC w którym akt został sporządzony wraz z tłumaczeniem przez tłumacza przysięgłego
5,- podanie
40,- zł.decyzja
0,50 zł
załącznik
Sprostowanie oczywistego błędu pisarskiego
USC pokój 14
poniedziałek 8.00 – 16.00
wtorek-piątek 7.00 – 15.00
- podanie
- dowód osobisty
- odpis zupełny aktu, stanowiącego podstawę sprostowania
do 30 dni
formalności trwają około
30 minut
5,- zł. podanie
30,- zł.decyzja
0,50 zł.
załącznik
Uzupełnienie treści aktu stanu cywilnego
USC pokój 14
poniedziałek 8.00 – 16.00
wtorek-piątek 7.00 – 15.00
- podanie
- dowód osobisty
- odpis zupełny aktu stanowiącego podstawę sprostowania
do 30 dni
formalności trwają około
30 min.
5,- zł. podanie
30,- zł.decyzja
0,50 zł.
załącznik
INFORMACJA O PASZPORTACH.
Osoby ubiegające się o wydanie paszportu składają podanie paszportowe w Urzędzie Gminy w Lubszy w pokoju nr 14, a wystawiony już paszport odbierają w pokoju nr 13 lub 14 w godzinach pracy urzędu.
I. Opłata paszportowa.
1. Opłata podstawowa wynosi 100,00zł. i dotyczy osób pełnoletnich.
2. Opłata w kwocie 30,00 zł. dotyczy osób małoletnich, które w dniu złożenia podania nie mają ukończonych 16 lat.
3. Opłata ulgowa w kwocie 50,00zł. dotyczy :
- młodzież ucząca się powyżej 16 roku życia,
- studenci
- emeryci, renciści, osoby niepełnosprawne w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27.08.1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej, a także małżonków tych osób, pozostających na ich wyłącznym utrzymaniu,
- kombatantów,
- osób przebywających w domach pomocy społecznej lub w za kładach opiekuńczych albo korzystających z pomocy społecznej w formie zasiłków stałych.
4. Opłata częściowa 10,00 zł. za rok od opłaty obowiązującej w dniu złożenia podania odejmuje się 1/10 części tej opłaty za każdy pełny rok pozostający do końca ważności paszportu, ze względu na :
- zmianę nazwiska, imienia lub innych danych, które podlegają wpisowi do paszportu,
- zmianę wyglądu osoby posiadającej paszport, która może utrudnić ustalenie jej tożsamości,
brak miejsca na stemple graniczne.
5. Opłata podwyższona do 300,00 zł. obowiązuje jeżeli paszport /ważny/ został utracony z przyczyn zawinionych przez jego posiadacza.
6. Opłata podwyższona do 400,00 zł. obowiązuje w przypadku kolejnej utraty paszportu z przyczyn, o których mowa powyżej.
7. Zwolnienia z opłaty paszportowej dotyczą :
- osób przebywających w domach pomocy społecznej lub w zakładach opiekuńczych albo korzystających z pomocy społecznej w formie zasiłków stałych, jeżeli ich wyjazd za granicę następuje w celu długotrwałego leczenia lub w związku z koniecznością poddania się operacji,
- osób, które złożyły podanie o wymianę paszportu z powodu jego wady technicznej,
- żołnierzy niezawodowych wyznaczonych do pełnienia służby poza granicami państwa,
- osobom, które w dniu złożenia podania o wydanie paszportu mają ukończone 70 lat.
II. Jakie dokumenty składają osoby pełnoletnie:
- wypełnione podanie - kwestionariusz paszportowy,
- znaczek opłaty skarbowej za 5,00 zł za złożenie podania,
- dwie aktualne, wyraźne fotografie o wymiarach 5cmx4cm przedstawiające osobę bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami w taki sposób, aby ukazywały głowę w pozycji z lewego półprofilu i z widocznym lewym uchem, z zachowaniem równomiernego oświetlenia twarzy,
- dowód osobisty z wpisanym numerem ewidencyjnym,
- stary paszport, w przypadku osób, które ubiegają się o wystawienie nowego dokumentu,
- odpis skrócony lub zupełny aktu urodzenia - w przypadku ubiegania się o wydanie paszportu po raz pierwszy , jeżeli nie jest możliwe ustalenie na podstawie innych dokumentów tożsamości osoby ubiegającej się o wydanie paszportu,
- dokument potwierdzający prawo do ulgowej opłaty paszportowej (legitymacja emeryta, rencisty, legitymacja szkolna i studencka),
- dowód uiszczenia opłaty paszportowej,
- odpis skrócony aktu małżeństwa, jeżeli zawarto związek małżeński za granicą,
- pisemny wniosek przedstawiciela ustawowego - jeżeli o paszport ubiega się osoba nie posiadająca zdolności do czynności prawnych,
- w przypadku utraty lub zniszczenia ważnego paszportu - wyjaśnienie dotyczące okoliczności jego utraty bądź zniszczenia oraz dokumenty na potwierdzenie okoliczności utraty (zaświadczenie z policji, oświadczenie świadków),
- ubiegając się o wydanie paszportu z pominięciem właściwości miejscowej gdy przemawia za tym ważny interes osoby uprawnionej do otrzymania paszportu (brak stałego zameldowania, posiadanie zameldowania tylko czasowe) do wniosku dołączamy prośbę do wojewody o wydanie paszportu z pominięciem właściwości miejscowej.
III. Jakie dokumenty składają osoby ubiegające się o paszporty dla dzieci:
- wypełnione podanie - kwestionariusz paszportowy. Dziecko, które ukończyło 13 lat podpisuje się osobiście w ramce przeznaczonej na podpis posiadacza paszportu,
- odpis aktu urodzenia w przypadku ubiegania się o wydanie paszportu po raz pierwszy dla dziecka,
- znaczek opłaty skarbowej za 5,00 zł za złożenie podania,
- dwie fotografie,
- legitymację szkolną - prawo do zniżki powyżej 16 roku życia,
- stary paszport w przypadku dzieci, które już wcześniej miały dokument,
- paszport rodzica - jeżeli dziecko było do niego wpisane, celem anulowania wpisu przed wystawieniem nowego dokumentu,
- dowody osobiste rodziców, jeżeli rodzice mają nowe dowody osobiste, w których nie wpisuje się dzieci, muszą dostarczyć także odpis skrócony aktu urodzenia lub zupełny /w przypadku wątpliwości z ustaleniem ojcostwa/,
- dowód uiszczenia opłaty paszportowej dla dziecka powyżej 16 roku życia,
- niezbędna jest obecność obojga rodziców / opiekunów, którzy muszą wyrazić zgodę na wydanie paszportu, w przypadku nieobecności jednego z rodziców należy przedstawić jego pisemną zgodę z podpisem uwierzytelnionym przez notariusza,
- jeśli jedno z rodziców nie wyraża zgody na otrzymanie paszportu przez dziecko, potrzebne jest orzeczenie sądu opiekuńczego,
- zgoda sądu opiekuńczego na wydanie dziecku paszportu wymagana jest również w przypadku składania wniosku przez opiekunów prawnych i rodziny zastępcze,
- jeżeli jeden z rodziców przebywa za granicą, należy dostarczyć jego pisemną zgodę potwierdzoną w ambasadzie polskiej,
- w przypadku zgonu rodzica należy przedstawić jego akt zgonu.
WAŻNE !
- druki kwestionariuszy paszportowych można dostać w pokoju nr 13 i 14
- znaki opłaty skarbowej można kupić w kasie urzędu ,
- opłatę paszportową można uiścić na konto Opolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Opolu, ul. Piastowska 14
NBP O/Okręgowy Opole nr 22101014010006932231000000 tytułem : opłata paszportowa,
- opłata za dodatkowo składany załącznik 0,50 zł./w znakach opłaty skarbowej/,
- podanie o wydanie paszportu może być składane osobiście, za pośrednictwem poczty lub osoby trzeciej,
- paszport odbiera się osobiście z dowodem osobistym i potwierdzeniem przyjęcia wniosku,
- paszport dziecka odbiera jedno z rodziców,
- realizacja wniosku paszportowego w przyspieszonym terminie następuje na wniosek starającego się o paszport w przypadku zaistnienia nagłych zdarzeń losowych takich jak śmierć lub ciężka choroba osoby bliskiej przebywającej za granicą, konieczność pilnego wyjazdu celem poddania się operacji lub leczeniu. Do podania należy dołączyć dokumenty uzasadniające konieczność pilnego wyjazdu np.akt zgonu, zaświadczenie z placówki zdrowia, z policji, placówki dyplomatycznej.
W sprawie przyspieszeń Kierownik Oddziału Paszportów w Opolu przyjmuje zainteresowane strony w każdy poniedziałek.